Vaihda välipalat terveellisempiin – 7 herkullista ideaa

HyvinvointiRavinto

Vaihda välipalat terveellisempiin – 7 herkullista ideaa

Oma Aika arkisto | TEKSTI Oma Aika

Vaihda välipalat terveellisempiin – 7 herkullista ideaa

Karkkia tai kakkupala – ei kiitos! Lue, miten vaihdat välipalat terveellisempiin.

teksti Sami Takala

kuvat Mari Lahti ja Kirsi-Marja Savola

1. Smoothiet

Trendikäs terveyspirtelö on järkevä välipala ja auttaa myös makeannälkään. Smoothieen kannattaa sekoittaa muutakin kuin makeita hedelmiä, varsinkin jos sairastaa diabetesta. Muutoin sokeria saa liikaa. Marjoja tai kasviksia käyttämällä juomasta ei tule liian makea.

Myös proteiininlähteet sopivat smoothieen. Silloin se pitää pidempään kylläisenä eikä nosta verensokeria liian äkisti. Proteiiniksi käyvät maitotuotteet, esimerkiksi maitorahka tai jogurtti. Myös maidolla voi notkistaa juomaa.

Vinkki: Lisää smoothieen hyviä rasvahappoja sisältäviä pähkinöitä ja siemeniä. Kookoslastut tuovat paljon makua.

Lue myös: Täydellisen vihersmoothien kaava

2. Jogurtit ja rahkat

Jos et jaksa säheltää tehosekoittimen kanssa, turvaudu maustamattomaan jogurttiin tai rahkaan. Lisää marjoja ja lorauta päälle juoksevaa hunajaa. Tällä herkulla korvaa vaikka jäätelön.

Vinkki: Syö proteiinipitoista herkkujogurttia, jos makeanhimo iskee aamulla tai päivällä. Pysyt virkeänä ja kylläisenä. Iltaan sopii kevyempi ja hiilihydraattipitoisempi vaihtoehto, kuten hedelmät.

Lue myös: Juoksijat kertovat: Näin minä syön

3. Marjat

Suomalaiset käyttävät marjoja liian vähän, vaikka ne ovat erittäin terveellisiä – ja vaikka Suomen metsät ovat ilmaisia vitamiinipommeja pullollaan.

Marjoja voi syödä vapaammin kuin hedelmiä, koska ne ovat happamampia ja niissä on vähemmän sokeria. Sopiva määrä on kahdesta neljään desiä päivässä.

Esimerkiksi mustaherukka sopii loistavasti herkutteluun, sillä siinä on paljon antioksidantteja ja kuituja. Tyrnikin on oikea supermarja. Myös vadelma, mustikka ja puolukka ovat hyviä vaihtoehtoja.

Vinkki: Marjapiirakka auttaa makeanhimoon ja kelpaa vieraillekin. Korvaa osa piirakkapohjan vehnäjauhoista täysjyväviljalla, kuten speltillä tai kaurajauhoilla. Myös leseet ja puurohiutaleet sopivat taikinaan.

Lue myös: Itsetehty mysli, jogurtti ja marjat – katso Martinan iltapalan resepti

4. Hedelmät

Monet syövät liian vähän hedelmiä, mutta liikaakaan niitä ei sovi ahmia. Kilon pussissa mandariineja on yhtä paljon energiaa kuin pienessä ateriassa. Pari–kolme hedelmää päivässä on hyvä määrä.

Viinirypäleitä saa nauttia vain kourallisen, sillä nykyisin ne on jalostettu makeiksi. Ennen rypäleet olivat happamampia, ja siemenet olivat mukana.

Suosi kausihedelmiä, kuten syksyllä kotimaisia omenia ja luumuja. Talvella voi herkutella ulkomaisilla sitrushedelmillä.

Vinkki: Jos arkinen appelsiini tai banaani ei houkuttele samallatavalla kuin karkkipussi, valjasta mielikuvitus avuksi. Ananaksesta, mangosta, kiiviä muistuttavasta pitaijasta ja erilaisista meloneistavoi loihtia eksoottisen hedelmäsalaatin. Jos oikein tekee mieli makeaa, pyöräytä omenoista piirakka.

Lue myös: 7 terveellistä tapaa, jotka tuhoavat hampaasi

5. Kuivatut hedelmät ja pähkinät

Hedelmä-pähkinäsekoitus käy pullapitkon korvikkeeksi, sillä se pitää kylläisenä pitkään. Pähkinöissä on paljon hyviä rasvoja, mutta myös energiaa, joten niitä ei kannata napostella mielin määrin. Pari kourallista päivässä riittää.

Vinkki: Taatelit ja cashewpähkinät sopivat mainiosti yhteen. Koska taateli on luonnostaan erittäin makea, se auttaa makeanhimon taltuttamisessa. Kokeile myös kuivattuja viikunoita, aprikooseja ja rusinoita.

Lue myös: Täydellinen brunssimenu omenasta

6. Tumma suklaa

Jos suklaata on saatava, valitse tumma suklaa, jossa on kaakaota vähintään 70 prosenttia. Syö suklaata maltillinen määrä ja nautiskele jokaisesta palasta.

Vinkki: Suklaalevyn voi korvata myslipatukalla. Varsinainen herkku on tummalla suklaalla kuorrutetut mansikat.

Lue myös: Maailman helpoin suklaamysli

7. Maustetut kuplavedet

Vaihda limonadit ja sokeriset mehut maustettuihin kuplavesiin. Satunnaiseen limunhimoon kannattaa valita kevytversio. Ne ovat sokerilimuja parempia, mutta ei niidenkään juominen suositeltavaa ole.

Vinkki: Mausta jääkaappikylmä hanavesi tai itse hapotettu kuplavesi esimerkiksi puolukoilla, appelsiininlohkoilla, kurkkuviipaleilla tai rosmariininoksalla.

Lue myös: Kaikki hyödyt sokerittomuudesta: ”Paino tippuu monella nopeasti”