Unettomuutta ja yöheräilyä – mistä apu uniongelmiin?

HyvinvointiTerveys

Unettomuutta ja yöheräilyä – mistä apu uniongelmiin?

Oma Aika arkisto | TEKSTI Oma Aika

Unettomuutta ja yöheräilyä – mistä apu uniongelmiin?

Unettomuudesta tai yöheräilystä kärsii aika ajoin lähes jokainen. Uniongelmiin on monia syitä, mutta mikä keino niihin tepsii?

Teksti Irma Heiskanen-Haarala

Kuva Fotolia

Korvatulpat?

● Jos kerrostalossa naksuu, ei ole hyvä totuttaa itseään korvatulppiin.

● Jos kumppani kovasti kuorsaa, korvatulpat ovat paikallaan. Tosin helposti ehdollistut niin, että tulpat pitää olla aina ja joka paikassa.

Yksin vai yhdessä?

● On yksilöllistä, nukkuuko hyvin yksin vai toisen vieressä. Jos tarvitsee tilaa ja rauhaa, asia pitää kumppanille selittää.

● Kissalla ja koirallakin voi olla vieressä rauhoittava vaikutus.

Terapiaa vai lääkettä?

● Lääkkeettömät keinot ovat ensisijaisia unettomuuden hoidossa.

● Joskus tarvitaan lääke tukemaan muuta hoitoa, esimerkiksi mielialalääke pienellä annoksella.

● Väliaikaiseen käyttöön tarkoitetut nukahtamislääkkeet vähentävät syvän unen määrää, joka on unen tärkein vaihe.

● Jatkuva unilääkkeen käyttö on tavallinen syy pitkäaikaiseen unettomuuteen.

Lue myös: Entä jos unettomuus onkin ystäväsi?

Kokeile myös näitä uniongelmiin:

● Puhu itsellesi kuin parhaalle ystävälle – kannustaen ja myötätuntoisesti.

● Varaa aikaa rentoutumiseen ja hauskanpitoon.

● Ole terveellä tavalla itsekäs – puolusta rajojasi.

● Opettele antamaan anteeksi itsellesi ja muille.

● Opettele puhumaan tunteistasi.

● Harjoittele myönteisiä, rakentavia ajatuksia.

● Luo kotiin miellyttävä ilmapiiri.

● Jos uni ei tule, rauhoita itseäsi kuin lasta: Ei hätää!

Lue myös: Näin pääset univaikeuksista eroon – asiantuntijan 6 neuvoa

Mistä uniongelmat ja unettomuus johtuvat?

Unettomuus tarkoittaa toistuvaa vaikeutta nukahtaa tai pysyä unessa, toistuvia aamuyön heräämisiä tai huonolaatuista yöunta, jolloin nukkuja ei koe itseään aamulla virkeäksi ja levänneeksi.

Jos nukkumisvaikeuksia on vähintään kolme kertaa viikossa, puhutaan unettomuushäiriöstä. Jos häiriö jatkuu vähintään kolme kuukautta, sen katsotaan muuttuneen krooniseksi.

Pitkäaikaisesta unettomuudesta kärsii noin 12 prosenttia suomalaisista. Noin kolmannes aikuisista potee ajoittain unettomuusoireita.

Unettomuus alkaa usein stressaavasta elämäntilanteesta tai se kehittyy sairauden myötä.

Vanhetessa unettomuus yleistyy siksi, että pitkäaikaissairaudet ja kiputilat lisääntyvät, ja toiminta- ja liikuntakyky heikkenee.

Unen tarve ei vähene vanhetessa, mutta unen rakenne muuttuu, ja syvän unen vaihe vähenee.

Lue myös: Makuuhuoneesi voi olla huonon unen syypää – tee nämä muutokset heti

Näihin sairauksiin liittyy uniongelmia:

Masentuneisuus ja ahdistuneisuus sekä päihde- ja lääkeriippuvuus aiheuttavat usein univaikeuksia.

● Neurologiset sairaudet, muistisairaudet, sydän- ja verisuonitaudit, keuhkosairaudet ja kilpirauhasen liikatoiminta saattavat aiheuttaa unettomuutta.

Uniapnea on unenaikaisia hengityskatkoksia aiheuttava sairaus, joka johtuu ylähengitysteiden ahtautumisesta.

Narkolepsia on harvinainen, voimakasta väsymystä ja tahatonta nukahtelua aiheuttava sairaus.

Levottomat jalat on oireyhtymä, joka häiritsee nukahtamista.

Kipupotilaista valtaosa kärsii unettomuudesta.

Lähteet: Susan Pihl ja Anna-Mari Aronen: Unentaidot – Löydä uni ilman lääkkeitä. Duodecim 2015. Unettomuus. Käypä hoito -suositus 24.8.2017

Lue myös:

Miten nukut? Näin tyypillinen asentosi vaikuttaa nukkumiseen ja kehoon

3 x unettoman yön niksit – Maria Veitola, Kiira Korpi ja Emilia Vuorisalmi vastaavat!

10 neuvoa, joiden avulla nukut paremmin