Terveyssovellus käskee: – Ole aktiivisempi!

HyvinvointiTerveys

Terveyssovellus käskee: – Ole aktiivisempi!

Oma Aika arkisto | TEKSTI Oma Aika

Terveyssovellus käskee: – Ole aktiivisempi!

Puhelimeni terveyssovellus mittaa askeleitani joka päivä. Se palkitsee ja välillä ärsyttää todella paljon. En pidä ajatuksesta, että puhelin olisi jatkeeni ja raportoisi kaiken tekemiseni.

Terveyssovellus on mitä mainioin keksintö. Siitä ihminen saa informaatiota itsestään, jopa yllättäen ja pyytämättä.

Oman puhelimeni terveyssovellus rekisteröi automaattisesti kaikki askeleeni. Ja toden totta, enpä muista sellaista edes asentaneeni, mutta siellä se vain oli puhelimen näytössä.

Terveyssovelluksessani on muitakin ominaisuuksia, kuten uni ja ravinto, mutta ne edellyttäisivät omia merkintöjä. En viitsi. Niin paljon en jaksa tarkkailla elämääni, ainakaan tällä hetkellä.

Terveyssovellus tietää: 10 000 askelta joka päivä

Pakko tunnustaa, että terveyssovellukseni askelmittari on saanut minut hieman koukkuun. Se näet palkitsee suorastaan hehkutellen aivan tavallisesta arkielämästäni.

Kiitos kuuluu berninpaimenkoirilleni Hamletille ja Romeolle.

Niiden ansiosta tikkaan 10 000 – 12 000 askelta joka päivä, joskus enemmänkin. Kävelen joka päivä noin 7,5 kilometriä ilman että edes ajattelen sitä. Toki päiviini sisältyy muutakin arkiliikuntaa kuin koirien kanssa kuljeskelu, mutta ilman koiralenkkejä ei askeleita tulisi läheskään näin paljon.

Kaksi hyvää kerralla: luonto ja lemmikki

Koirien kanssa liikkuminen on myös rentouttavaa. Tutkimusten mukaan lemmikin läsnäolo lievittää stressiä.

Totta on!

Hamletin ja Romeon seurassa lenkkipolulle jäävät useimmat murheet ja potutukset, kun hännät heiluvat ja puhutaan koiraa ja ihmistä.

Kahden ison koiran – yhteensä tällä hetkellä noin 85 kiloa, ja Romeon kasvaessa koko ajan enemmän – kanssa on syytä myös keskittyä hetkeen eikä antaa ajatusten haahuilla.

Silti huomaan monta kertaa koiralenkin jälkeen, että joku työjuttu on selkiytynyt päässäni metsässä kulkiessani.

Luonto on toinen reissujemme ihana elementti. Kuljemme metsässä ja meren rannalla. Sää, valo, värit, äänet ja tuoksut ovat elävä performanssi, joka kerta vähän erilainen.

Ja sitten puhelin komentaa: – Ole aktiivisempi

En tietenkään kanna puhelinta, kun olen ryhmäliikunta- tai tanssitunnilla.

Kerran ehdin astua kadulle tanssittuani kolme tuntia, kun härpäke käskytti: – Ole aktiivisempi.

Liikunnan mittaaminen onkin hieman ristiriitaista, sillä ilman sovelluksiakin ihminen tajuaa yhtä sun toista.

Takuulla pusken rajoja, kun sydän hakkaa, hiki virtaa ja lihakset valittavat. Suosikkisyketuntejani ovat bodycombat ja tanssikoulun boombata, joka on positiivisin aerobinen tunti, jonka tiedän.

Tanssissa koreografia ja musiikki valtaavat kehon ja mielen. Joskus se tuntuu helvetiltä, joskus paratiisilta. Tanssi on ihan parasta – ja toivoakseni sittemmin lupaustensa mukaisesti ehkäisee myös dementiaa.

Mittaaminen voi opettaa lepäämään

Aktiivisuuden ja kehon toimintojen mittaamisesta on toki hyötyä. Minullakin on siitä pieni kokemus.

Kerran työpaikallani mitattiin stressiä Firstbeat-sovelluksella kolme vuorokautta. Se tulkitsee kehoa sykkeen kautta.

Vähän jäi harmittamaan, että anturit irtosivat jaksooni kuuluneella bodycombat-tunnilla – olisin halunnut tietää sen rasituksen tason. Palkitsevaa minulle oli toki hyvä aktiivisuus ja erityisesti unen laatu, vaikka tiedänkin nukkuvani kuin tukki.

Mutta kyllä mittaus jotakin uutta kertoi. Pidin työpäivän aikana liian vähän taukoja. Havaitsin saman liikunnan kuormittavan eri tavalla levon määrästä riippuen.

Tärkein opetus oli se, että olen aktiivisesti opetellut pitämään lepopäiviä liikunnasta ja tasapainottamaan erilaisia liikuntatapoja. Mittauksen ansiosta uskon myös tunnistavani ylikuumenemisen enteet entistä herkemmin.

Ja nythän huomaan surffaavani suorastaan aallon harjalla. Lepo on näet uusin liikuntatrendi. Siinäkin muuten voi katsella mallia koirista: ne myös rentoutuvat täydellisesti.