Terveet hiukset  kaiken ikää

Terveys

Terveet hiukset kaiken ikää

Hiukset voivat hyvin, kun syöt terveellisesti, liikut ja vältät stressiä. Hiustutkija kertoo, miten vältät hiustenlähdön ja korjaat jo alkaneet ongelmat.

JULKAISTU 21.10.2020 | TEKSTI Kirsi-Marja Kauppala

Mitkä ovat yleisimmät hiusongelmat?

Yleisin on hiuspohjan tulehdus,joka liittyy aina myös hiustenlähtöön. Tulehtunut hiuspohja voi punoittaa, kutista tai kuumottaa. Aina oireita ei ole – yli puolet tulehduksen kantajista ei ole tietoisia siitä. Hiuspohjan tulehdus voi johtua esimerkiksi yksipuolisesta ravinnosta tai liian tiheästä (enemmän kuin kahdesti viikossa) hiusten pesusta, jolloin hiuspohjan bakteereilta suojaava normaalifloora häiriintyy.

Myös ravinteiden vajaus saa hiukset tuntumaan veltoilta ja haurailta. Erilaiset vatsa- ja suolisto-ongelmat näivettävät hiusjuuria ja johtavat vähitellen hiustenlähtöön. Kun ravinteet eivät imeydy kunnolla, hiukset näyttävät elottomilta. Myös stressi osasyynä hiustenlähtöön on yleistä.

Millaisia muutoksia ikääntyminen tuo hiuksiin?

Ikääntyessä hiukset alkavat kuivua ja haurastua. Tähän syynä on esimerkiksi jodin ja D-vitamiinin puute. Joka kolmannella suomalaisella on puutetta jodista, ja myös D-vitamiinin vajaus on yleistä. D-vitamiinia tulisi saada 50–100 mikrogrammaa päivittäin ympäri vuoden, auringon määrästä riippuen. Myös liian vähäinen veden juonti ja hyvien rasvojen puute haurastuttavat ja kuivattavat hiuksia.

Miten ikääntyminen vaikuttaa päänahkaan?

Päänahka alkaa kuivua monilla vaihdevuosien aikaan. Vähäinen veden juonti, runsas kahvin juonti sekä lääkkeet kuivattavat päänahkaa. Kuiva päänahka on kireä, jolloin myös hiusten kasvu voi häiriintyä ja hilse saattaa vaivata. Lisäksi ääreisverenkierto heikkenee kaikilla iän myötä. Tällöin hiukset eivät saa välttämättömiä rakennusaineita ravinnosta ja seurauksena voi olla hiustenlähtöä. Jos päänahka tuntuu kireältä eikä liiku sormilla pyörittäessä, ääreisverenkierto on todennäköisesti huono.

Öljyhoidot pehmentävät kireää ja kuivaa päänahkaa. Etenkin turvehoito aktivoi päänahan verenkiertoa ja auttaa myös hiusten kasvuun sekä vähentää hilseilyä. Kun 20–30 minuutin turvehoidon tekee kotona vähintään kerran viikossa, päänahka ja hiukset pysyvät kunnossa.

Miten liikunta vaikuttaa hiuksiin?

Säännöllinen hikiliikunta ja päänahan hieronta parantavat päänahan verenkiertoa ja siten myös hiusten hyvinvointia. Liikunta aktivoi myös aineenvaihduntaa eli saa hiuspohjassa olevan elintärkeän talin ja hien erittymään paremmin. Hiuksia ei siis tulisi pestä treenien jälkeen, koska hiki ja tali pitävät hiuspohjan terveenä.

Vaikuttaako stressi hiuksiin?

Hiusjuurta kiertää sidekudos, joka on täynnä hermoja. Sidekudos estää likaa ja hiustuotteita pääsemästä hiustupen pohjalle, jossa hiuksen kasvu tapahtuu. Kun stressi iskee, stressiviestit kulkeutuvat aivoista sidekudokseen ja saavat sen supistumaan, mikä estää ravinteiden imeytymisen. Hiukset alkavat haurastua ja murtua. Yleensä hiustenlähtö on alkanut kahdeksasta viikosta jopa kahteen vuotta aikaisemmin ennen kuin siihen havahdutaan. Stressi häiritsee myös aineenvaihduntaa, mikä joillakin rasvoittaa päänahkaa, toisilla taas kuivattaa päänahkaa.

Jos päänahka tuntuu kireältä eikä liiku sormilla pyörittäessä, ääreisverenkierto on todennäköisesti huono.

Mistä harmaantuminen johtuu?

Harmaantuminen alkaa yleensä 30 ikävuoden jälkeen ja johtuu pääasiassa geeneistä: karkeat hiukset harmaantuvat nopeammin kuin ohuemmat. Myös huono ääreisverenkierto ja ravintoainepuutokset (B5-vitamiinin, folaatin, kuparin ja kalsiumin puute) vauhdittavat harmaantumista. Tärkeimpänä syynä on metsämarjoista saatavan mangaanin puute, sillä se saa aikaan hiusten väripigmentin kaikkien edellä mainittujen lisäksi. Harmaantumista voi siis hidastaa huolehtimalla näiden ravintoaineiden saannista. On kuitenkin hyvä muistaa, että harmaat hapset ovat terveitä hiuksia – ne ovat vain kuivempia kuin värilliset hiukset.

Millaista ruokaa hiukset rakastavat?

Kananmuna päivässä pitää hiukset kunnossa. Se sisältää runsaasti hiuksille tärkeitä ravintoaineita, kuten proteiinia ja biotiinia luonnollisessa muodossa. Myös kalaa tulisi syödä ainakin pari kertaa viikossa, lajeja vaihdellen. Hiukset ovat pääasiassa proteiinia ja kalan sisältämä proteiini imeytyy hyvin hiusten ravinnoksi. Myös kanaa ja kalkkunaa kannattaa suosia. Nyrkkisääntönä ruokavaliossa tulisi olla 20 prosenttia eläinkunnan tuotteita ja viljatuotteita, 80 prosenttia hedelmiä, vihanneksia, marjoja ja hyviä rasvanlähteitä. Myös hiilihydraatit ovat tärkeitä, koska ne sitovat hiuksen sisältämän proteiinin.

Mitä ruoka-aineita tulisi välttää?

Liiallisesti käytettyinä maitotuotteet haurastuttavat hiuksia. Ne kannattaa korvata kasvimaitotuotteilla – hapanmaitotuotteita ja laktoosittomia juustoja voi käyttää jonkin verran.

Myös huonot hiilihydraatit, kuten vehnäjauhot, limsat, keksit, munkit, pasteijat, sipsit ja muut rasvaiset ruuat, eivät tee hyvää hiuksille. Makeutuksessa kannattaa suosia sokerin sijaan hunajaa.

Kuinka veden juonti vaikuttaa hiuksiin?

Suorassa hiuksessa on 15–25 prosenttia vettä, luonnonkiharassa hieman vähemmän ja afrokiharassa vettä ei ole lainkaan. Jos keho ei saa riittävästi vettä, hiukset kärsivät ensimmäisenä, koska ne ovat kehon vedenjakelussa viimeisimpänä. Veden puute kuivattaa hiuksia, tekee niistä elottoman näköiset ja saa latvat haarautumaan. Moni yrittää korjata vahinkoa turhaan kosteuttavilla shampoilla ja hoitoaineilla.

Naisten tulisi juoda vettä vähintään litra päivässä (juodun kahvin verran lisää), miesten 1 ½–2 litraa. Liikunta, hikoilu, lääkkeet sekä runsas kahvinjuonti lisäävät veden tarvetta.

Miten hyvät rasvat vaikuttavat hiuksiin?

Hiuksessa on 3–6 prosenttia rasvaa: mitä paksumpi hius, sitä enemmän rasvaa. Hius koostuu useista silmällä näkymättömistä säikeistä, joiden väliaine on rasvamaista ainetta nimeltä hyaliini.

Jos ravinnosta ei saa riittävästi hyviä rasvoja, hyaliinia ei kehity ja hiukset alkavat katkeilla. Parhaat rasvat hiuksille ovat voi, kookosöljy ja kotimainen Camelinaöljy, joka sisältää runsaasti omega-3-rasvahappoja. Voi ja kookosöljy sopivat paistamiseen, Camelinaöljyä voi taas lisätä ruokien sekaan tai ottaa sellaisenaan.

Mitkä ravintolisät vahvistavat hiuksia?

D-vitamiini, magnesium, omega-3-rasvahapot ja K2-vitamiini vahvistavat hiuksia ja sopivat kaikille säännölliseen käyttöön monipuolisen ravinnon lisäksi.

Vahingoittaako värjääminen hiuksia?

Kotiväreissä on vahva hapete, joka vahingoittaa hiuksia ja ärsyttää päänahkaa. Sen sijaan kampaajalla hiuksia voi huoletta käydä värjäämässä 5–6 viikon välein, sillä niissä värit ovat yleisesti ottaen turvallisia. Hiusväri ei imeydy päänahan läpi, vaan jää hiuksen pinnalle ja imeytyy hiuksen kuitukerrokseen.

Miten hiuksia tulisi pestä ja hoitaa?

Shampoiden säilöntäaineet tuhoavat hiuksia suojaavia hyviä bakteereita ja aiheuttavat päänahan tulehdusta ja hiustenlähtöä. Tästä syystä hiukset tulisi pestä vain kahdesti viikossa.

Liiallinen shampoon käyttö hävittää myös hiuksen oman rasvan, jolloin hiukset kuivuvat.

Teelusikallinen shampoota riittää yhteen pesuun, pitkiin hiuksiin hieman enemmän. Ennen hoitoaineen levittämistä hiukset on pyyhekuivattava, jotta hoitoaine tehoaa eli sulkee hiussuomut, jolloin hius pysyy suojattuna. Myös hoitoainetta riittää melko vähän ja se on hyvä levittää hiuksiin harvalla kammalla. Lopuksi hiukset tulisi huuhtoa mahdollisimman viileällä vedellä, jotta hiussuomut pysyvät sulkeutuneina ja päänahan verenkierto parantuu. Kerran kuussa hiukset on hyvä pestä syväpuhdistusshampoolla, jotta päänahka pysyy puhtaana. Jos käyttää paljon hiustuotteita, syväpuhdistus tulisi tehdä vähintään kaksi kertaa kuussa.

Miten vuodenajat vaikuttavat hiusten kuntoon?

Pakkasella on tärkeää suojata hiukset pipolla, koska muuten hiuksessa oleva vesi jäätyy ja hiukset kuivuvat ja haurastuvat. Talvella hiukset kaipaavat kosteuttavia tuotteita, koska ilma on kuivaa. Kesällä taas aurinko kuivattaa hiuksia, ellei niitä ole suojannut päähineellä. Auringossa vaalenneet hiukset ovat oikeasti vaurioituneet: auringonvalo on tuhonnut hiuksen proteiinia ja kuitukerroksessa olevaa väripigmenttiä. Kesällä hiukset tarvitsevat enemmän proteiineja sisältäviä, ryhdistäviä tuotteita.

Asiantuntijana Hiusakatemian perustaja ja hiustutkija, luonnontiet. kand. Annikki Hagros-Koski

Lue myös: Näin pidät nivelet kunnossa