Näin syntyi Ril´s

Tunteet

Näin syntyi Ril´s

Oma Aika arkisto | TEKSTI Oma Aika

Näin syntyi Ril´s

Ritva-Liisa Pohjalainen kehitti Ril´sin idean 1990-luvun alussa Lontoossa. Siellä hän oivalsi, että suomalaisilta aikuisilta naisilta puuttui moderni vaatemerkki.

Anna-Liisa Hämäläinen teksti Arsi Ikäheimonen kuva Oma Aika 3/2015

1990-luvun alussa Ritva-Liisa Pohjalainen teki töitä P.T.A.:n pääsuunnittelijana, mutta mieli kyti jo kohti jotakin uutta. Hän sai puolen vuoden apurahan ja lähti Lontooseen.

Englannissa hän tapasi kuluttajia ja tavaratalojen sisäänostajia.

”Tajusin, että aikuisilta naisilta, jotka eivät halua näyttää mummoilta, vaan haluavat pukeutua nuorekkaasti ja laadukkaasti, puuttui oma vaatemerkki”, Ritva-Liisa kertoo.

Italian kautta kohti Ril´sia

Ritva-Liisa oli suunnitellut P.T.A.:lle kuoseja ja materiaaleja, joita valmistetiin Lineaessen kangastehtaalla Montemurlossa, Italiassa. Hän oli tutustunut yrityksen johtoon – ja sai tilaisuuden lähteä sinne töihin.

Italian-vaihe kesti lopulta puoli vuotta, koska perhe oli Suomessa. Sinä aikana Ritva-Liisalle kuitenkin kypsyi uskallus: hän pärjäisi missä tahansa. Ja nyt hänen piti keksiä, mitä hän tekisi Suomessa. Ensimmäisen kerran elämässään hän soitti jollekulle, L-Fashion Groupin tuotepäällikölle Timo Vilkalle kysyäkseen, löytyisikö hänelle töitä. Hänellä olisi idea aikuisten naisten vaatemallistosta.

Jo samana iltana L-Fashion Groupin toimitusjohtaja Vesa Luhtanen pyysi häntä käymään Lahdessa.

Ril´s koostuu myös etukirjaimista

Ensimmäisessä tapaamisessa Vesa Luhtanen ei lämmennyt Ritva-Liisan idealle. Tämä keräsi kamppeensa, lähti Kuopioon ja valmistautui maanantaina palaamaan Italiaan. Luhtanen kuitenkin pyysi häntä käymään vielä menomatkalla Lahdessa.

”Hänellä oli paperilappu, johon hän kirjoitti Ritva-Liisa Pohjalainen. Hän kysyi, kiinnostaisiko tämä?”

Nyt Ritva-Liisa koki saavansa elämänsä haasteen.

Päätöksessä auttoi, että Ritva-Liisan rakkain mallimestari, Leena Tolonen, oli siirtynyt P.T.A:lta Luhdalle. Hän sai lisäksi P.T.A.:lta mukaansa Sixten ja Ina Helenelundin.

Ril´s nimi tarkoittaa kyllä Ritva-Liisa, mutta se tarkoittaa muutakin. Se sisältää työryhmän tärkeiden ihmisten nimien alkukirjaimet: R = Ritva-Liisa, I = Ina Helenelund, L = mallimestari Leena Tanskanen, S = Sixten Helenelund.

”Jo silloin ajateltiin, että merkki pystyy jatkumaan ilman minua”, Ritva-Liisa kertoo.

”Olen saanut muodista kaiken”

Ril´s menestyi. Tuotteita myytiin laatuputiikeissa ja tavarataloissa monessa Euroopan maassa, mm. Hollannissa, Englannissa ja Saksassa. Pariisin Galeries Lafayettessa oli oma Ril´s-osasto monta vuotta. Ruotsin kruununprinsessa Victoriakin suosii Ril´sin mekkoja.

Vaatemerkistä odotettiin jopa eurooppalaista läpimurtoa. Sitä ei tullut. Ritva-Liisan työtä 1970-luvulsta asti seurannut toimittaja ja vaatesuunnittelija Jaakko Selinin mukaan syytä on vaikea eritellä. Vaikuttivatko laskukaudet? Oliko markkinoinnissa puutteita?

”Kun Ril´s oli Ritva-Liisan käsissä, tunnistin vaatteet väreistä, kuoseista, materiaaleista ja leikkauksesta. Hän muutti asenteita. Suomessakin oli janottu, että saisi sitoutua suunnittelijaan ja merkkiin. Ritva-Liisa vastasi siihen”, Selin sanoo.

Ril´sissa Ritva-Liisa oli asettanut itselleen kymmenvuotistavoitteen, jonka hän koki saavuttaneensa. Samaan aikaan Luhta alkoi siirtää tuotantoa Kiinaan.

”Miksi Suomi on niin lyhytnäköinen? Ammattitaito ja käden taidot eivät periydy, ellei meillä ole tuotantoa. Skandinaavinen muotokieli on voimavara. Sillä on oma sielu, vaikka kuinka kansainvälistymme.”

Ritva-Liisa jätti Luhdan ja Ril´sin vuonna 2008.