Näin ehkäiset magnesiumin puutetta

HyvinvointiRavinto

Näin ehkäiset magnesiumin puutetta

Oma Aika arkisto | TEKSTI Oma Aika

Näin ehkäiset magnesiumin puutetta

Magnesium vaikuttaa kehossamme yllättävän moneen asiaan. Sitä tarvitsee niin sydän kuin lihaksetkin. Vältä magnesiumin puute näin.

Teksti Anu Virnes-Karjalainen

Kuva Fotolia

1. Magnesiumia tarvitaan moneen

Yli 300 entsyymiä elimistössä käyttää magnesiumia. Sitä tarvitaan niin energia-aineenvaihduntaan, lihasten ja hermoston toimintaan kuin solujen energian tuottamiseen. Magnesium auttaa vähentämään väsymystä. Se edistää luuston ja lihasten pysymistä kunnossa.

2. Suosi pähkinöitä ja siemeniä

Magnesiumia saa pähkinöistä, siemenistä ja manteleista. Myös vihreissä kasviksissa, täysjyväviljassa ja kaakaossa on paljon magnesiumia. Jos käyttää runsaasti maitotuotteita, magnesiumiakin tarvitaan enemmän, jottei kalsiumin luuta rakentava vaikutus häiriinny.

3. Diabeetikoilla ja urheilijoilla lisätarpeita

Monipuolinen ruokavalio riittää tarpeen tyydyttämiseksi, mutta etenkin urheilijat hyötyvät magnesiumlisästä. Hikoilu ja kova kulutus lisäävät tarvetta. Diabetes ja suolistosairaudet, kuten keliakia, vaativat usein lisämagnesiumia. Myös stressaantuneet, alkoholin suurkuluttajat, osteoporootikot ja ummetuksesta kärsivät hyötyvät lisästä.

Lue myös: Vaivaako jatkuva väsymys? Ratkaisu voi olla magnesium

4. Lihaskrampit kielivät puutoksesta

Magnesiumtason voi testauttaa, mutta esimerkiksi lihaskrampit, lihasjännitykset ja sydämen rytmihäiriöt voivat kieliä liian alhaisesta magnesiumtasosta. Jos rentoutuminen ja nukahtaminen tuottavat vaikeuksia, magnesium voi helpottaa.

5. Ikääntyneillä usein vajetta

Ikääntyneillä magnesiumin saanti voi olla huonoa, jos esimerkiksi vatsahapon tuotanto on heikentynyt, eikä elimistö pysty hyödyntämään ruoasta saatavaa magnesiumia. Terveillä ei ole vaaraa magnesiumin yliannostuksesta, mutta munuaispotilaiden ja sydänsairaiden on keskusteltava lääkärin kanssa ennen lisämagnesiumin ottamista.

Lue myös:

Liikkuja, testaa D-vitamiinitasosi!

5 syytä, miksi kuivatut hedelmät ovat loistava korvike karkille

Hiilihydraatit eivät ole pahasta ja 9 muuta vinkkiä liikkujan ruokavalioon