Miten välilevyn pullistumaa ja muita selkävaivoja pitäisi hoitaa?

HyvinvointiTerveys

Miten välilevyn pullistumaa ja muita selkävaivoja pitäisi hoitaa?

Oma Aika arkisto | TEKSTI Oma Aika

Miten välilevyn pullistumaa ja muita selkävaivoja pitäisi hoitaa?

Välilevyn pullistuma on harmillisen yleinen vaiva. Onneksi liikunta ja maltillinen kuntoutus auttavat.

Teksti Sami Takala

Kuvat Mari Lahti

Selän alaosa joutuu kovalle koetukselle, koska se kannattelee isoa osaa kehon painosta. Kun selkärangan välilevyt kuluvat, syntyy välilevyn rappeuma. Se voi aiheuttaa paikallista kipua.

Useimmiten kipuja on lannerangassa eli alaselässä, mutta välilevyn ongelmat voivat tuntua myös pistelynä, puutumisena tai lihasheikkoutena käsissä ja jaloissa.

Tällöin taustalla on yleensä välilevyn rappeumasta johtuva pullistuma eli tyrä. Siinä välilevyn pehmeä sisus on työntynyt ulkokuorensa lävitse ja voi ärsyttää hermojuurta.

Pullistuman aiheuttamaa säteilyoiretta alaraajoihin kutsutaan kansankielellä iskiakseksi. Iskiaksessa välilevy painaa selkäydinhermoa niin, että kipu voi säteillä selästä jopa varpaisiin asti.

Välilevyn kuluma on monen tekijän summa. Siihen vaikuttaa esimerkiksi perimä, ikääntyminen, huonot elämäntavat ja raskas fyysinen työ.

Lue myös: Näin ehkäiset välilevyn pullistuman

Lääkäriin vasta, kun arki hankaloituu

Itse ei voi varmasti tietää, johtuuko selkäkipu välilevyn vaivoista vai jostain muusta. Välilevyn ongelmat varmistuvat vasta lääkärin tutkimuksissa, mutta tavallinen, ohimenevä selkäkipu ei vaadi käyntiä lääkärissä.

Välilevyn vaivat eivät ole yleensä vaarallisia, vaan ne paranevat itsestään. Epämukavaa oloa ne kyllä aiheuttavat. Toisinaan välilevyn kulumasta johtuvat vaivat eivät kipuile lainkaan, ja ne saattavat löytyä lääkärin vastaanotolla muita oireita selvitellessä.

Lääkärin tutkittavaksi kannattaa hakeutua, jos tavalliset särkylääkkeet eivät tepsi, eivätkä selkävaivat parane kuukaudessa parissa. Kyse voi olla jostain vakavasta, jos selkäkipu on niin voimakasta, että arki vaikeutuu.

Lääkäri varmistaa diagnoosin selän magneetti- tai röntgenkuvauksella, joka kertoo välilevyjen muutoksista.

Liikkuminen on hyvä lääke

Ihminen alkaa helposti vältellä liikkumista, kun tuntee kipua. Se on luonnollista, sillä kipu on merkki siitä, että jotain on vialla. Joskus kipu on niin kovaa, ettei liikkuminen ole yksinkertaisesti mahdollista.

Liikkuminen on kuitenkin vain harvoin vaarallista selkävaivoissa. Pitkä paikallaanolo ei ole hyväksi välilevyille. Liikkumattomuus voi jopa lisätä selkäkipuja, koska välilevyn paine on silloin suurempi kuin liikkeessä.

Selkävaivoja pystyy hoitamaan helposti itse. Oireita parannellessa on tärkeää, että huolehtii paitsi selän liikkuvuudesta ja lihasvoiman ylläpidosta, myös päivittäisten arkiaskareiden jatkamisesta normaaliin tapaan.

Hyvä lääke on esimerkiksi rauhallinen kävely kivun sallimissa rajoissa. Aluksi voi liikkua kevyesti vaikka vain kotona. Selän äärirasitusta pitää totta kai välttää. Pitkittyneisiin selkävaivoihin saa apua esimerkiksi fysioterapeutin suunnittelemasta kuntoutuksesta.

Lue myös: Oletko kokeillut? Osteopatia helpottaa kipuja

Välilevyn leikkaukset harvinaisia

Välilevyn ongelmissa ensisijainen hoitomuoto on kuntoutus. Leikkaushoidot ovat harvinaisia. Välilevytyräleikkauksia tehdään Suomessa vuosittain arviolta 1 000–1 500. Valtaosa eli noin 80 prosenttia välilevyn pullistumista paranee itsestään.

Leikkauksella voidaan hoitaa joitakin välilevyn kulumaan liittyviä ongelmia, kuten vapauttaa hermopinne. Silti edes voimakas selkäkipu ei yksistään ole peruste leikkaushoidolle, eikä itse kulumaa saada leikkauksella korjattua.

Leikkaus voi olla perusteltu, jos välilevyn ongelmista johtuvat oireet pitkittyvät kuntoutuksesta ja lääkehoidosta huolimatta. Myös äkillinen muutos virtsan tai ulosteen pidätyskyvyssä ja tunnottomuus peräaukon ja sukuelinten ympärillä ovat merkkejä siitä, että välilevy pullistuu selkäydinkanavaan ja painaa useita selkäydinhermoja. Tällaisiin oireisiin pitää suhtautua vakavasti, ja ne vaativat lähes aina leikkaushoitoa.

Lue myös:

Latinotanssi muutti Siv Norrmanin elämän: ”Selkävaivat ovat hävinneet”

Istumatyö? Näin kroppasi kestää sen

Näin saat kuukaudessa ryhtiä kroppaan