Motivaatio, lupaukset, tavoitteet ja miten niitä ylläpidetään

Kun minkä vaan pitkän matkan (henkisen tai fyysisen) pilkkoo osiin, matka tuntuu helpommalta ja lyhyemmältä. Osatavoitteet auttaa pysymään motivoituneena.

BlogitRohkea Sydän

Motivaatio, lupaukset, tavoitteet ja miten niitä ylläpidetään

Kaikki me tiedämme, että isot muutokset voi tuntua pelottavilta ja uuvuttavilta. Kun tutkitaan itseämme, mikä on saanut meidän haluamaan muutosta ja kun pilkotaan muutos pienempiin osiin, on onnistuminen helpompaa.

JULKAISTU 22.1.2021 | TEKSTI Sanna Valkeejärvi | KUVAT Sanna Valkeejärvi

Vuotta 2021 on eletty jo hetki. Miten se on lähtenyt sinulla käyntiin?
Teitkö uudenvuoden lupauksia? Asetitko tavotteita vuodelle?

Uusi vuosi on aina luonnollinen paikka miettiä onko jotain mitä haluaisin muuttaa, vaikka itseasiassa sen pitäisi olla jatkuvaa arviointia. Jatkuvaa kehityskeskustelua itsensä kanssa, onko elämä sellaista kuin haluan ja voinko tehdä asioille jotain.

Onnistumisen kannalta parhaita ovat lupaukset jotka on sisäisestä motivaatiosta lähtöisin.

Nyt kun siitä on jo hetki kun mahdolliset lupaukset on tehty, on hyvä aika arvioida kuinka helposti tavoitettavia ne ovat. Ja mikä tärkeintä, on hyvä aika arvioida onko lupaukset lähtöisin sisäisestä motivaatiosta vai jostain ulkoisesta tekijästä. Eli miksi haluan tehdä muutoksen? Siksi, että se tuo minulle hyvää oloa vai siksi, että se näyttää ulospäin joltain, jotain sellaista mistä voin saada hyväksyntää ulkopuolelta?

Onnistumisen kannalta parhaita ovat lupaukset jotka ovat sisäisestä motivaatiosta lähtöisin. Ja sellaiset, jotka eivät ole liian suuria tai vaikeasti tavoitettavia. Toki on hyvä tavoitella isojakin asioita, mutta tavoittaaksemme ne, kannattaa ne pilkkoa pienempiin osiin, jolloin voidaan kesken vuoden pysähtyä miettimään mitä on jo saavutettu.

Motivaatio - rohkea sydän

Kun motivaation lähde on oikea, on helpompi unohtaa tekosyyt ja toimia suunitelman mukaan

Motivaatio ja sen lähde on koko elämässä merkityksellinen asia. Se vaikuttaa siihen kuinka kauan jaksamme jotain muutosta ylläpitää. Jos liikkumisen ja syömisen kontrollin lähtökohta on täysin ulkonäkökeskeinen, on usein hankalaa pitää yllä motivaatiota lähteä ulkoilemaan vähän väsyneenä.

Kun tekemiselle löytää itsestään muita motivoivia tekijöitä, asetelma muuttuu huomattavasti. Sellaisia tekijöitä, jotka ei tarvitse muiden hyväksyntää tai huomiota aiheuttaakseen hyvää oloa.

Jos tavoitteena on voida hyvin, jaksaa kaikki kotiaskareet paremmin, olla hyväntuulinen perheenjäsen tai oppia uutta liikunnan kautta, on paljon helpompi innostua pitämään lupaukset itselleen.

Yksi helppo keino ylläpitää motivaatio korkealla, on kirjata ylös huomioita mitä jonkun asian muutos on saanut sinussa aikaan. Jos joka viikko kirjaa ylös miten paljon paremmin jaksaa kun on tehnyt jonkun lupauksen terveemmästä elämästä, on helpompi huomata muutos mitä tapahtuu kehossa ja mielessä. Vanhaa kunnon päiväkirjan pitämistä ei pidä väheksyä.

Jos heti ei jaksa juosta, vaan lenkit taittuu yhä kävellen, ei kannata luovuttaa. Jos olet kirjannut lähtötilateen ja joka viikko tuntemukset ylös huomaa selvemmin kuinka koko ajan tapahtuu jotain positiivista muutosta.

Motivoitunutta ja hyvinvoivaa vuotta kaikille!

Lue kaikki Rohkea Sydän tekstit tästä