Kärsitkö unettomuudesta?

Hyvinvointi

Kärsitkö unettomuudesta?

Oma Aika arkisto | TEKSTI Oma Aika

Kärsitkö unettomuudesta?

Lue uniterapeutin vinkit unettomuuden hoitoon.

Toimittaja Jaana Kivipelto-Tulkki

Kuva Fotolia

Suurin syy unettomuuteen on stressi, sanoo uniterapeutti Susan Pihl.

– Moni voi nukahtaa hyvin, mutta on kahden tunnin päästä hereillä. Elimistö käy ylikierroksilla ja ajatukset herättävät yöllä.

Näin voit taata paremmat unet.

1.Pidä taukoja työpäivän aikana, niin mielen ja kehon kuormitus ei kasva liian suureksi: syö, juo riittävästi vettä, juttele työkavereiden kanssa, käy happihyppelyllä ja venyttele. Palautuminen työpäivän rasituksista on vaikeaa, jos vasta illalla pysähtyy.

2.Harrasta rauhoittavaa liikuntaa, kuten joogaa tai pilatesta.

3 Rauhoita illat työnteolta, muuten uni ei tule ja seuraava päivä menee sumussa. Varaa iltaan omaa aikaa.

4. Pidä yllä säännöllistä unirytmiä, myös viikonloppuisin.

5.Pidä huolihetki hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, jos nukahtaminen on vaikeaa. Kirjaa ylös, mitkä asiat pyörivät mielessä, mitä asioita pitää hoitaa ja muistaa. Mieti myös, mihin asioihin voit vaikuttaa ja mihin et.

4. Älä pelkää unettomuutta. Unettomuuden kierre saattaa syntyä siitä, että tilapäistä unettomuutta kokenut alkaa pelätä, että uni ei tule.

– Pelko ja ahdistus aktivoivat hermoston ja lisäävät stressihormonien määrää, jolloin uni ei tule. Unta ei pidä yrittää väkisin. Luota siihen, että nukahdat jossain vaiheessa. Jos tuleva yö on huono, seuraava voi olla parempi, Susan Pihl lohduttaa.