Käännä katse kiireestä Sinuun

Rauhallinen kävely metsässä on jo iso askel kohti hyvinvointia.

BlogitRohkea Sydän

Käännä katse kiireestä Sinuun

Elämässä ei voi olla niin kiire, ettei ole aikaa pitää huolta tärkeimmästä, itsestään ja omasta hyvinvoinnistaan. 

JULKAISTU 29.9.2020 | TEKSTI Sanna Valkeejärvi | KUVAT Ainoa Media / Hanna Molari

Pienen henkilökohtaisen tutkimuksen perusteella, (ei niinkään tieteellinen tutkimus, mutta ihmisten kuuntelua) sanoisin, että olen huolissani ihmisten prioriteeteista. Liian moni on asettanut itsensä ja oman hyvinvointinsa liian alas arvoasteikolla. Miten sinä asetat itsesi sille asteikolle? Keskustelitko jo peilikuvasi kanssa, kuinka tyytyväisiä ja onnellisia olette yhdessä?

Ihmiset, niin omasta lähipiiristä, tutuista, tuttavien tutuista ja julkisuuden henkilöistä sanovat usein että ”Ei ole aikaa pitää itsestään huolta”. Tai että ei jaksa tehdä oman hyvinvoinnin eteen asioita kun elämä on niin hektistä. Laiskuus ja mukavuudenhalu menee oman hyvinvoinnin edelle. Ja tähän vielä ne kuuluisat kolme sanaa ”mutku, sitku, voiku”. Ne kaikki voisi heittää romukoppaan sen kiireen kanssa. Meillä on vain tämä hetki, huomisesta ei kukaan tiedä. Onnellinen ja hyvinvoiva kannattaa olla jo nyt, eikä sitten kun.

Aika on siitä hassu käsite, että kun sanotaan että ei ole aikaa tehdä, sanotaan oikeastaan en halua tehdä. Jokainen voi kuitenkin kontrolloida oman elämänsä vuorokausia ja mihin kuluttaa 24h. Koska hyvinvointimielessä uni ja lepo on tärkeää, siihen menee kolmannes, toinen kolmannes menee töihin ja jäljelle jää 8 tuntia joka vuorokausi. 8 tuntia, josta voi irrottaa vaikka 30 min oman hyvinvoinnin parantamiseen. Ei kuulosta mahdottomalta yhtälöltä, eihän? Ja vapaapäivinä on vielä enemmän aikaa.

Rohkea Sydän - Sanna Valkeejärvi

Lempeä liikunta ja hetki aikaa vain sinulle riittää alkuun.

Mitäpä jos käännettäisiin nämä tekosyyt päälaelleen. Ja koko asetelma toisinpäin. Eikö olisi mukavaa jos jaksaisi sen hektisen elämän paremmin kun voi hyvin? Uskoakseni kaikki haluaa kuitenkin voida hyvin. Siihen pitää vaan löytää hyvä motivaatio, jos minä itse ei ole riittävän hyvä motivaattori. Eikö mukavuudenhalu ole sitä, että on hyvä olo omassa kehossa ja elämässä? Ei sitä, että jää sohvalle makaamaan tai tekee liikaa töitä?

Aika on siitä hassu käsite, että kun sanotaan että ei ole aikaa tehdä, sanotaan oikeastaan en halua tehdä.

Mitä jos löydät aikaa 30-60 min päivässä kävelylle/hölkälle/lihashuollolle/joogalle, että jaksat paremmin leikkiä lastenlasten kanssa? Että jaksat tavata ystäviä työpäivän jälkeen? Että jaksat olla parempi puoliso? Että olet tehokkaampi ja pirteämpi töissä? Tai ihan vaan siksi, että haluat voida hyvin ja haluat jaksaa toteuttaa niitä asioita mistä unelmoit?

Muutoksien ei tarvitse olla isoja, kunhan ne ovat pysyviä

Alkuun pääsee vähällä. Kävelemällä työmatkat tai osan niistä. Kävelemällä kauppaan. Varaamalla kalenterista ajan joka viikko kehonhuollolle, lempeälle tekemiselle jossa keho ja mieli lepää. Muutoksien ei tarvitse olla isoja, kunhan ne on pysyviä. Alkuun pääsee kun unohtaa sanan kiire hetkeksi omasta sanavarastosta ja kun asettaa itsensä prioritteettilistalla korkealle.

Jo muutamassa viikossa huomaa eron, lupaan. Kun vaan pidät kiinni siitä mitä sovit itsesi kanssa. Pitää muistaa lähteä liikkeelle myös rauhallisesti, pienin muutoksin, jotta niistä on helppo pitää kiinni. Jotta niistä muutoksista tulee uusi tapa elää, eikä mikään viikon tai kahden kuuri.

Ja miten voin luvata sen. Olen kokenut sen itse. Stressin, hektisyyden ja liian kovan kokonaiskuorman alla ei jaksa tehdä mitään ylimääräistä. Mutta kun keho ja mieli voi hyvin, aivot ei kehitä koko ajan lisää stressihormonia, huomaa jaksavansa niin paljon enemmän. Eikä kannata mennä siihen pisteeseen, että muutoksen on oltava radikaali, vaan tee se muutos jo nyt, niin pienet askeleet riittää.

Jos huippu-urheilijoiden elämässä lepo, ravinto ja treeni on oltava tasapainossa, sitä vaatii ihan tavallisen ihmisenkin elämä. Unenlaatu paranee myös kun liikut edes vähän, kun teet jonkun yhden paremman valinnan ruoan suhteen joka päivä. Ja kun unenlaatu paranee, olet pirteämpi, hyvien valintojen tekeminen on aina helpompaa. Positiivinen kehä on valmis.

Kokonaiskuormitus on tärkeää huomioida, eikä liikunnan tarvitse olla joka kerta rasittavaa ja kovin hengästyttävää. Rauhallinen kävely metsässä tekee jo paljon mielelle ja keholle. Kuten se lempeä jooga tai muu kehonhuolto.

Ja yksi toive kaikille. Jos kuulet lähipiirissä jonkun sanovan, että ei ole aikaa pitää huolta itsestään, kyseenalaista hänet lempeästi. Kukaan meistä ei ole niin tärkeä kuin sinä ja minä itse. Ainoastaan hyvinvoivana voidaan olla parempia ja avuksi toisillemme. Ei ole itsekästä haluta voida hyvin, asettaa itsensä välillä etusijalle. Se on välttämätöntä, sen pitäisi olla jokaiselle sellainen asia mitä oma sydän käskee tekemään.

Elämässä ei voi olla niin kiire, ettei ole aikaa pitää huolta tärkeimmästä, itsestään ja omasta hyvinvoinnistaan. Elämä on niin kivaa, että sen toivoisi jatkuvan terveenä mahdollisimman pitkään.

Lue myös: Hyvinvoinnin ensimmäiset askeleet