Hidastaminen voi muuttaa elämän

HyvinvointiTunteet

Hidastaminen voi muuttaa elämän

Yhä useampi haaveilee hidastamisesta, vaikka se voi myös pelottaa.Voiko hidastamalla saada enemmän aikaa? Entä miten tahtia voisi höllentää arjessa, jotta oravanpyörässä ehtisi myös ihailla maisemia?

JULKAISTU 5.5.2021 | TEKSTI Kirsi-Marja Kauppala | KUVAT Adobe Stock

Olisipa kerrankin aikaa lukea kirjaa, kutoa sukkaa, ottaa päiväunet tai vain kuunnella hiljaisuutta…

Kun työelämän vaatimukset kasvavat ja vauhti kiihtyy, yhä useampi haaveilee jostain ihan muusta – nimittäin hidastamisesta. Luemme inspiroivia elämänmuutostarinoita, miten rohkeimmat ovat vaihtaneet uraputken erämökkiin tai ostaneet menolipun Balille. Mutta mistä hidastamisessa on pohjimmiltaan kyse?

Rentoutusohjaaja Jonna Molin vertaa hidastamista puhelimen lataukseen.

”Mitä puhelimelle tapahtuu, kun sen akku tyhjenee? Miksi antaisimme itsellemme tapahtua niin?

Tarvitsemme yhtä paljon palautumista kuin olemme kuluttaneet voimavarojamme päivän aikana. Hidastaminen auttaa kehoa palautumaan ja lataamaan akut.”

Kyseessä ei ole siis trendi-ilmiö, vaan kehomme biologinen perustarve, jotta pysymme tasapainossa ja terveinä. Molin muistuttaa, että ilman tasapainoa ajaudumme väistämättä kohti uupumusta tai sairastumista. Valitettavasti yhä useampi on joutunut oppimaan hidastamisen merkityksen vasta burnoutin kautta.

Syvemmät syyt vauhtisokeuteen löytyvät ihmisten arvoista, Molin kertoo. Yhteiskunnassamme on arvostettu perinteisesti ahkeruutta ja suorituskeskeisyyttä, karuilla seurauksilla.

”Moni on arvottanut itseään suorittamisen mukaan ja alkanut suorittaa myös arvokkaita, energiaa antavia asioita, kuten omia harrastuksia ja vanhemmuutta. Vasta nyt on alettu ymmärtää, että kun voimme hyvin, saamme enemmän aikaan ja olemme parempia ihmisiä itsellemme ja toisillemme.”

Hidastaminen voisi näyttää vaikka tältä.

Hengitys lyhyin reitti läsnäoloon

Oman jaksamisen rajat voi onneksi oppia tunnistamaan ajoissa. Molin kehottaa tarkkailemaan seuraavia hälytysmerkkejä: Oletko aina hieman väsynyt tai ärtynyt? Koetko riittämättömyyttä, vaikka teet valtavasti? Eikö sinulla ole energiaa itsellesi merkityksellisille asioille, kuten perheelle, ystäville ja harrastuksille? Käykö kehosi kierroksilla vielä sängyssäkin? Vaatiiko rentoutuminen ulkoista ärsykettä, kuten somen selailua? Onko sinun vaikea nukahtaa tai heräiletkö aamuyöstä?

Mitä useampia kyllä-vastauksia sait, sitä kipeämmin kehosi kaipaa hidastamista.

”Jos on jatkuvasti väsynyt eikä uni palauta, on opittava lepäämään hereillä ollessa. Keholle on tarjoiltava jo päivällä maistiaisia siitä, mitä rauhoittuminen on.”

Helpoin keino hidastaa arjessa on hengittää syvään. Jo yksi syvä hengitys aktivoi kehoa rauhoittavan para­sympaattisen hermoston ja pysäyttää stressin aikaansaaman pakene tai taistele -tilan. Molin neuvoo hengittämään nenän kautta sisään, pidättämään hetken ja puhaltamaan rauhallisesti suun kautta ulos.

”Hengitys on välitön jarru, joka viestittää elimistölle, että kaikki on hyvin. Mieli ja keho voivat rauhoittua.”

Hiljennä mielen kierroksia

Ylikierroksilla käyvä mieli on usein kuormittavin tekijä, Molin tietää. Hän kehottaakin tarkkailemaan, millaisia ajatuksia mielessä pyörii päivittäin. Voit yllättyä siitä, miten paljon samoja ajatuksia mieli tuottaa.

”Mieltä voi tyhjentää kirjoittamalla ajatuksia ylös paperille sensuroimatta. Myös muistilistat auttavat saamaan tehtävät pois kuormittamasta mieltä.”

On hyvä myös alkaa huomioida, missä tilanteissa ajatukset hiljentyvät hetkeksi. Se voi tapahtua esimerkiksi saunan lauteilla, avantouinnilla tai juoksulenkillä.

”Monella tapahtuu silloin ensimmäinen vau-kokemus. Kun mielen tarinat hiljenevät, mieli pääsee rauhoittumaan kyseiseen hetkeen.”

Molin haastaa tarkkailemaan viikon ajan arjen eri tilanteita kuin kokisit ne ensimmäistä kertaa. Aamulla tuoksuttele lämmintä kahvikuppia, liikennevaloissa ota tietoinen hengitys ja huomioi pysähtynyt hetki, työpalaverissa keskity kuuntelemaan kollegaasi ilman, että mietit omaa puheenvuoroasi. Kävelyllä aisti luonnon äänet ja tuoksut ja huomaa, jos ajatuksesi harhailevat menneeseen tai tulevaan. Kun palautat huomiosi takaisin hengitykseesi ja läsnä olevaan hetkeen, mielen kierrokset alkavat vähitellen hidastua.

Elämä voi muuttua

Molin tutustui itse hidastamiseen ensimmäistä kertaa odotusaikanaan 10 vuotta sitten.

”Aloin tarkkailla uuden elämän kehittymistä sisälläni ja samalla aloin huomata elämän ympärilläni. Kun pitelin kättä vatsallani, tunsin vauvan liikkeet ja aloin tarkkailla myös hengitystäni ja mitä tunteita minussa liikkui.”

Hidastamalla läsnäolo lisääntyy ja sen myötä alkaa huomata elämän kauneuden ja mahdollisuudet.

Äitiyslomalla hetkessä eläminen vain vahvistui. Molin muistaa, miten hän syksyisellä vaunukävelyllä katseli, kuinka puun lehti leijaili maahan.

”Ihmettelin, mitä täällä oikein tapahtuu. Tajusin, etten ollut todella nähnyt syksyistä luontoa aiemmin.”

Hidastaminen: Lupa hellittää ja hengittää

Hidastaminen lisää läsnäoloa ja sen myötä alkaa huomata elämän kauneuden ja mahdollisuudet, Molin sanoo. Se voi myös johtaa uudelle uralle, kuten Molinille kävi. Vanha kymmenestä kuuteen työ ei enää houkuttanut, kun oma rytmi ja kutsumustyö oli kirkastunut hidastamisen myötä.

Nykyisessä työssään rentoutusohjaajana Molin on huomannut, että merkityksellinenkin työ voi väsyttää, jos yrittää suorittaa montaa asiaa yhtä aikaa. Moni ei silti hidasta tahtia, koska uskoo, ettei silloin saisi riittävästi aikaan. Molin muistuttaa, että asia on päinvastoin: Kun omat voimavarat alkavat kasvaa hidastamisen myötä, pystyy olemaan entistä tehokkaampi. Kun ei enää touhota montaa asiaa puolitehoilla, voi keskittyä täydellä kapasiteetilla yhteen työhön.

Hidastamisessa voi pelottaa myös se, että silloin joutuu kohtaamaan ne tunteet ja ajatukset, joita on mahdollisesti paennut jatkuvalla työn teolla. On myönnettävä itselleen, miten ­oikeasti voi ja otettava vastuu omasta hyvinvoinnista. Jos tunteiden kohtaaminen herättää voimakasta pelkoa, ammattitaitoisen terapeutin tai valmentajan tuki auttaa.

Tärkeintä on uskaltaa antaa itselleen lupa hellittää ja hengittää – ­palauttaa kadonnut tasapaino. Oravanpyörä kyllä jatkaa pyörimistään päiväunien jälkeenkin.

Juttu on julkaistu Oma Aika -lehdessä 2/2021
Tilaa Oma Aika -lehti tarjoushintaan (7 kk vain 39€) tästä

Lue myös: Juontaja Ile Uusivuori: ”Kuuntelen kroppaani tarkasti”