Helsinkiläinen Auli innostui juoksusta – Kilot karisivat lenkkipolulle

HyvinvointiLiikunta

Helsinkiläinen Auli innostui juoksusta – Kilot karisivat lenkkipolulle

Oma Aika arkisto | TEKSTI Oma Aika

Helsinkiläinen Auli innostui juoksusta – Kilot karisivat lenkkipolulle

Juoksu karistaa kiloja tehokkaammin kuin ruokavalio, uskoo helsinkiläinen Auli Käyhkö. Parhaisiin tuloksiin pääsee, kun juoksee tarpeeksi hitaasti.

Teksti Kirsi-Marja Kauppala

Kuvat Arsi Ikäheimonen

En halua olla mikään tantta viisikymppisenä, ajatteli Auli Käyhkö, kun 50-vuotissyntymäpäivä alkoi lähestyä. Ylipainoa oli kertynyt 15 kiloa. Peilikuva ja kiristävät vaatteet harmittivat.

Auli oli pyöräillyt, uinut ja käynyt ryhmäliikuntatunneilla, mutta liikkumista oli vaivannut pitkäjänteisyyden puute. Innostus lopahti aina parin kuukauden jälkeen.

Juoksua Auli piti hiton raskaana lajina. Hän oli varma, ettei hänellä olisi siihen tarpeeksi pitkäjänteisyyttä. Lajin helppous houkutti kuitenkin kokeilemaan.

– Juoksulenkkiä ei tarvitse suunnitella tai aikatauluttaa. Kengät vain jalkaan ja ovesta ulos!

Lue myös: Miksi juoksun aloittaminen on niin vaikeaa?

Vauhtiin ryhmän mukana

Auli ilmoittautui Puistolan urheilijoiden juoksukouluun, joka kokoontui kerran viikossa kuukauden ajan. Koulussa opeteltiin aloittamaan tarpeeksi hitaasti, jotta peruskunto kasvaisi ja rasitusvammoilta vältyttäisiin. Laji tuntui heti omalta.

Juoksukoulun päätyttyä Auli jatkoi treenejä naistenlehden harjoitusohjelmalla. Parin kuukauden jälkeen hän huomasi pystyvänsä juoksemaan puoli tuntia putkeen. Hengityskään ei enää piiputtanut.

Hyvä tunne ruokki itseään. Auli otti tavoitteekseen puolimaratonin. Alkumatka menikin kevyesti, mutta 18 kilometrin kohdalla tuli hetki, jolloin ei olisi jaksanut enää askeltakaan. Onneksi juoksukaveri tsemppasi, ja Auli saapui maaliin 2,5 tunnissa.

Penikat päänvaivana

Juoksuinto toi mukanaan monelle aloittelijalle tutun vaivan: penikkataudin. Fysioterapeutti kertoi, että penikat johtuivat liian kireistä pohjelihaksista.

– Olin vetänyt liian kovaa.

Lääkkeenä oli venyttelyä sekä parin viikon juoksutauko. Auli hankki myös ison saavin ja liotti jalkojaan kylmässä vedessä aina lenkiltä palattuaan.

Kuntoremontti sai Aulin vähentämään hiilihydraatteja ja luopumaan rakkaasta leivästä. Aamupalaleipä vaihtui maustamattomaan jogurttiin ja rahkaan. Myös herajauheet ja voimaruoat tulivat osaksi ruokavaliota. Vajaassa vuodessa vaaka näytti 14 kiloa vähemmän.

– Uskon, että juokseminen karisti enemmän kiloja kuin ruokavalio. Juoksu on loistava painonhallintakeino ja lisäksi tosi kivaa.

Lue myös: Eikö juoksu suju? Vika voi piillä kasvojesi ilmeissä

Hitaasti uuteen nousuun

Hyvään vauhtiin päässyt kuntoremontti keskeytyi yllättäen syksyllä 2015, kun Aulin äiti sairastui Alzheimerin tautiin ja isä menehtyi vatsasyöpään.

– Lamaannuin täysin. Mitä pidemmäksi tauko venyi, sitä korkeammaksi kynnys aloittaa uudelleen kasvoi.

Runsaan vuoden kestänyt juoksutauko toi kahdeksan kiloa takaisin. Lopulta Auli sai aloitettua harrastuksensa uudelleen Runner’s High -juoksuryhmässä.

Nykyisin Auli haaveilee juoksukaverista. Oma miesystävä ei pysty juoksemaan selkävaivojen takia, mutta on joskus pyöräillyt vierellä.

Tällä erää lenkkiseurana on 50-vuotislahjaksi saatu Suunnon Ambit S2-treenikello. Se vahtii sykettä, joka tahtoo yhä nousta turhan korkealle.

– En tavoittele mitään fitnessmimmin kroppaa, vaan haluan olla terveen ja hyvinvoivan näköinen.

Aulin 5 vinkkiä kuntoremonttiin:

1. Mieti, mistä tykkäät. Liikunnan ei tarvitse olla juoksua, crossfitiä tai muuta trendikästä. Kävelykin on parempi kuin juoksulenkki liian kovilla sykkeillä.

2. Älä lykkää liikuntaa. Kun uskaltaudut ensimmäisen kerran treenaamaan, huomaat, miten hyvä olo siitä tulee. Se motivoi lähtemään uudestaan.

3. Malttia! Jos kuormittaa itseään liikaa liian nopeasti, tulee rasitusvammoja.

4. Ilmoittaudu juoksukouluun. Siellä opit oikean tekniikan ja tarpeeksi hitaan juoksuvauhdin. Kenialaiset huippujuoksijatkin aloittavat lenkin todella hitaasti.

5. Muista levätä. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän tarvitsee lepoa. Keho ei palaudu vaan hajoaa, jos treeneissä vetää kuin kaksikymppinen.

Lue myös:

Charlotta löysi intohimon juoksuun vihdoin: ”Juoksukoulu pelasti motivaationi”

Takkuileeko juoksu? Ammattilainen antaa parhaat vinkit lajin aloitukseen

Julkkisnaiset kertovat juoksuharrastuksestaan – miksi juosta?