Väsynyt etätyöhön

Omaterapeutti

Väsynyt etätyöhön

Tällä palstalla ratkaisukeskeinen terapeuttimme Eve Vaasmaa vastaa lukijoiden mieltä painaviin kysymyksiin.

JULKAISTU 6.4.2021 | TEKSTI Eve Vaasmaa

Lukijan kysymys:

Etätyö on jatkunut viime vuoden huhtikuusta asti ja nyt tunnen itseni hyvin uupuneeksi ja kotiini kapseloituneeksi. Viime kuukausina olen käynyt muutamissa asiakastapaamissa, mutta nekin on pidetty mahdollisimman lyhyinä. Teamsit ja muut yhteydenpitovälineet eivät auta tähän sosi­aaliseen eristyneisyyteen. Mieheni työskentelee myös kotona ja touhuamme töitämme eri huo­neissa. Puhuttavaakaan ei enää tunnu olevan, kun ulkopuoliset kohtaamiset ovat käyneet niin vähiin. Koronastakaan ei jaksa keskustella.

Mikä auttaisi voimaan paremmin ja jaksamaan taistelussa?

UUPUNUT 55-VUOTIAS ETÄTYÖLÄINEN ESPOOSTA

Terapeutin vastaus:

Asiakkaistani lähes puolella on tällä hetkellä vastaavanlaisia tuntemuksia. Kuvaat hyvin tuota tunnetta kapseloitumisena. Normaaliin arkeemme kuuluu rytmi; heräämisen jälkeen aamutoimet ja sitten työmatka eli siirtymä paikasta toiseen. Laitamme itsemme työkuntoon pukeutumalla ja meikkaamalla. Etätyö häiritsee tätä rytmiä.

Työpaikalla on kiireistä huolimatta aina myös sosiaalista kanssakäymistä. Töiden lomassa tulee keskusteltua muistakin kuin työasioista. Työpäivän päätyttyä on ihanaa mennä kotiin ja vaihtaa rennommat vaatteet päälle ja tehdä tuttuja kotitöitä.

Aina on puhuttu nuorten päivärytmin tärkeydestä, mutta nyt huomaamme itsekin valuvamme päivästä toiseen. Moni etätyöläinen on kertonut havahtuneensa siihen, että on työskennellyt yöpuvussa koko päivän.

Monille asiakkailleni on auttanut se, että tekee itselleen viikko-ohjelman. Nousee ylös normaaliin aikaan ja huolehtii aamutoimista kuten ennen koronaa. Pukee ainakin jotkut siistimmät vaatteet ja sukii itsensä työkuntoon.

Ruokarytmistäkin on hyvä pitää huolta ja syödä lounas normaaliin aikaan, eri paikassa kuin tekee työtä. Päiväänsä voi rytmittää esimerkiksi vartin happihyppelyllä, ja pienen puhelinpalaverinkin voi pitää kävellessä. Päätteellä istuminen on väsyttävää, ellei siihen sisälly taukoja.

On myös tärkeätä huolehtia siitä, ettei työtä tee koko päivää. Päivällä tulisi olla selvä alku ja loppu ja sen jälkeen työasioihin ei kosketa kuin äärimmäisessä hädässä.

Jotkut järjestävät työkavereittensa kanssa kerran viikossa kahvittelu-teamsin, jossa vain vaihdetaan kuulumisia ja tsempataan toisiaan.

Työpäivän jälkeen kannattaa ottaa kunnon breikki ja siirtyä pois koneelta tai siirtää kone pois näkyvistä. On hyvä lähteä vaikka ulos tai kauppaan, jotta katko olisi konkreettinen.

Työnantajan kanssa on myös hyvä sopia odotuksista ja vaatimuksista, ettei jää epäselväksi minkälaista läsnäoloa sinulta odotetaan. Kalenteriin kannattaa varata aikoja omalle työajalle, jos päivät tuntuvat täyttyvän jatkuvista Teams-palavereista. Muuten voi käydä niin, että keskittymis- tä vaativat työt jäävät illaksi. Sosiaalista eristäytyneisyyttä voi helpottaa vaikka ystävättären tai naapurin kanssa iltakävelyllä.

Tsemppiä tähän loppurutistukseen ja valoa kevääseesi!

Kysy eveltä, OMA AIKA -lehti, Ilmalankatu 2 C, 00240 Helsinki
tai eve.vaasmaa@exento.fi

Lue muut Omaterapeutti -kysymykset ja vastaukset tästä.