Älä venytä kireää lihasta!

Hyvinvointi

Älä venytä kireää lihasta!

Oma Aika arkisto | TEKSTI Oma Aika

Älä venytä kireää lihasta!

Venyttely tukee lihaskuntoa, mutta liian kireän lihaksen äärivenytys tekee vain pahaa.

Teksti Anna-Liisa Hämäläinen

Kuvat Fotolia

Oma aika 8/2014

Kuka tahansa jäykistyy, jos ei tee mitään. Ihmiset ovat erilaisia: toisilla on tiukat kudokset ja toisilla lihasmassat voivat rajoittaa kimmoisuutta.

Liikkuvuus on tärkeää nivelten toiminnalle. Muutoin nivelet ja jänteet saattavat joutua pinnetiloihin virheellisissä asennoissa.

Venyttelyllä saa pidetyksi yllä lihaskuntoa. Se myös vahvistaa sidekudosrakenteita. Jos sidekudosta ei venytä, se vetäytyy kasaan ja liikkuvuus heikkenee.

Venyttelyharjoittelulla on saatu lisätyksi jopa 70-vuotiaiden liikeratoja.

Raskaan suorituksen jälkeen ei saa venytellä. Silloin lihaksessa voi syntyä mikrorevähtymiä. Venytä vasta muutaman tunnin kuluttua.

Ihmiset myös innostuvat venyttämään ahkerasti kireitä lihaksia ja saavat luun ja lihaksen kiinnityskohdan kipeäksi. Ei siis kannata venyttää kireää lihasta liian usein eikä ääriasentoon liian kovasti.

Näin venyttelet:

Sekä toiminnallinen että pitkäkestoinen venyttely ovat hyviä 2–3 kertaa viikossa. Aikuisbaletti, jazzbaletti, body & mind -tunnit, jooga.

Asiantuntija terveystieteiden tohtori, UKK-instituutin erikoistutkija Marjo Rinne. Tausta fysioterapeuttina.