5 syytä valita kofeiiniton kahvi tavallisen sijaan

Hyvinvointi

5 syytä valita kofeiiniton kahvi tavallisen sijaan

Oma Aika arkisto | TEKSTI Oma Aika

5 syytä valita kofeiiniton kahvi tavallisen sijaan

Kofeiini voi haitata erityisesti keski-ikäisten unen saantia, joten kofeiiniton kahvi on hyvä vaihtoehto iltapäiviin.

Teksti Sanna-Kaisa Hongisto

Kuva Fotolia

1. Kofeiiniton kahvi maistuu aivan oikean kahvilta

Kofeiiniton kahvi maistuu aivan samalta kuin tavallinen kahvi, joten jos juo kahvia maun tai tottumuksen vuoksi, kofeiiniton on loistava vaihtoehto. Siitä puuttuu vain piristävä vaikutus.

Useimmiten kahvia juodaan piristymisen takia, eikä siinä ole mitään väärää. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että kofeiinin piristävä vaikutus heikkenee kuppi kupilta, ja parhaan hyödyn saa ensimmäisestä annoksesta. Siksi aamulla ja aamupäivälläkään ei hyödytä juoda enempää kuin yksi tai korkeintaan kaksi kupillista kofeiinia sisältävää kahvia.

Lue myös: Koukussa kahviin? 9 keinoa päästä kofeiinikoukusta eroon

2. Nukahtaminen voi helpottua ja unenlaatu parantua

Kofeiinittomia juomia kannattaa suosia, jos kokee vaikeaksi rauhoittua ja nukahtaa illalla tai jos herää usein väsyneenä. Kofeiini haittaa nukahtamista, koska se muun muassa viivästyttää unihormoni melatoniinin erittymistä. Lisäksi se rikkoo unen rakennetta ja heikentää unen laatua.

Jotkut ovat herkempiä kofeiinille kuin toiset, mikä johtuu esimerkiksi perintötekijöistä. Joidenkin tutkimusten mukaan kofeiini haittaa keski-ikäisten unen saantia enemmän kuin sitä nuorempien.

Kofeiini poistuu verenkierrosta varsin hitaasti. Jos epäilee kärsivänsä kofeiinihaitoista, kannattaa viimeinen tavallinen kahvi juoda lounaan perään, viimeistään noin kello 13.

Lue myös: 10 neuvoa, joiden avulla nukut paremmin

3. Kofeiinittomassa kahvissa on monia terveyshyötyjä

Monia kahvin terveyshyötyjä saa myös kofeiinittomasta kahvista. Kahvi sisältää kofeiinin lisäksi monia muitakin kasviperäisiä yhdisteitä, esimerkiksi polyfenoleja.

Todennäköisesti juuri niihin perustuvat jotkin kahvin suotuisat terveysvaikutukset kuten kakkostyypin diabetesriskin pieneneminen, joka johtuu osittain myös kahvin sisältämästä klorogeenihaposta.

Lue myös: Kakkostyypin diabetesta voi torjua omin avuin

4. Suosi kofeiinitonta suodatinkahvia

Kofeiinitonta kahvia saa helposti monista hyvistä kahviloista, mutta kannattaa ottaa huomioon, että erikoiskahvit eivät ole terveellisin vaihtoehto. Esimerkiksi latte ja cappuccino tehdään yleensä täysmaitoon, joka sisältää paljon tyydyttynyttä rasvaa. Lisäksi kahvikoneella valmistetut espressopohjaiset juomat sisältävät kolesterolia nostavia yhdisteitä.

Jos juo kahvia paljon ja säännöllisesti, suurin osa siitä kannattaa juoda perinteisenä suodatinkahvina. Kofeiinitonta suodatinkahvia saa marketeista.

Lue myös: Milloin meistä tuli tällaisia hifistelijöitä?

5. Kahvin aiheuttama närästys ei häviä

Kahvin joillekuille aiheuttama närästys ei johdu kofeiinista, joten pulma ei väisty vaihtamalla kofeiinittomaan. Närästystä potevan kannattaa vähentää kahvinjuontia. Myös vaihto vaaleapaahtoisesta kahvilaadusta tummapaahtoiseen saattaa auttaa.

Asiantuntijana Henna Rannikko, ETK, Ravitsemusklinikka Oy

Lue myös:

Onko kahvi epäterveellistä?

Suomalainen ei tingi kahvihetkestä – näin paljon sumppia juodaan